Jesteś tutaj: Start / Struktura organizacyjna / Sekcja Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia / Programy edukacyjne / "Trzymaj Formę!"

"Trzymaj Formę!"

11 kwietnia 2019

Program "Trzymaj Formę!" pomaga rozwijać zainteresowania uczniów i kształtuje ich prozdrowotne nawyki

Program zainicjowany został przez Główny Inspektorat Sanitarny oraz Stowarzyszenie „Polska Federacja Producentów Żywności” w ramach realizacji strategii WHO dotyczącej diety, aktywności fizycznej i zdrowia.

Celem programu "Trzymaj Formę!" jest edukacja w zakresie trwałego kształtowania prozdrowotnych nawyków wśród młodzieży szkolnej poprzez promocję zasad aktywnego stylu życia i zbilansowanej diety, w oparciu o odpowiedzialność indywidualną i wolny wybór jednostki.
Program realizowany jest metodą projektu dzięki czemu wykracza poza podstawę programową i programy nauczania szkoły.

Odpowiedzialność indywidualna i wolność wyboru
- Młodzież szkolna powinna mieć zapewniony dostęp do zróżnicowanych pod względem odżywczym produktów, takich jak np. owoce, warzywa, produkty mleczne, soki, wody. Niezbędne jest rozszerzenie dotychczasowego asortymentu sklepików szkolnych.
- Decyzje konsumenckie młodzieży powinny być oparte przede wszystkim na świadomym wyborze i odpowiedzialności indywidualnej opartej na rzetelnej wiedzy.
Realizacja programu odbywa się metodą projektu, dzięki której uczniowie wspólnie z nauczycielami, rodzicami i środowiskiem lokalnym opracowują ciekawe, a przede wszystkim wiarygodne dla młodzieży, metody propagowania zasad zdrowego stylu życia zarówno w szkole jak i w rodzinie.

Adresaci programu:
uczniowie szkół podstawowych (V-VIII) oraz ich rodzice i opiekunowie

Uczestnicy programu:
dyrekcje szkół, nauczyciele, społeczność szkolna, pielęgniarki środowiska szkolnego, oraz osoby odpowiedzialne za przygotowywanie posiłków w szkołach, władze lokalne.

TALERZ ZDROWIA

 

Zróżnicowany i zbilansowany sposób odżywiania to podstawa. Sprawdź na Talerzu Zdrowia, jakie produkty powinna zawierać Twoja dieta. Nie zapomnij o aktywności fizycznej - ruch korzystnie wpływa na sprawność i prawidłową sylwetkę.

 

10 PRZYKAZAŃ ZDROWOTNYCH

  1. Codzienna aktywność fizyczna i odpowiednia dieta są kluczem do zdrowia. Przede wszystkim strzeż się nadwagi i otyłości.

  2. Podstawą prawidłowej diety jest różnorodność spożywanych produktów. Jedz 3 – 5 posiłków dziennie, w tym koniecznie śniadanie. Pamiętaj, że przerwy między posiłkami nie powinny być dłuższe niż 4 godziny.

  3. Znaczną część twojej codziennej diety powinny stanowić warzywa. Codziennie jedz również owoce.

  4. Pełnoziarniste produkty zbożowe (np. chleb razowy czy pełnoziarnisty, grube kasze) powinny być dla ciebie głównym źródłem energii.

  5. Codziennie co najmniej dwa razy dziennie spożywaj mleko i jego przetwory: jogurty, kefiry czy sery.

  6. Spożywaj mniej tłuszczów zwierzęcych, więcej roślinnych, szczególnie oleju rzepakowego i margaryn miękkich.

  7. Spożywaj głównie mięso drobiowe, ryby oraz nasiona roślin strączkowych np. grochu, fasoli czy soi, ograniczaj spożycie tłustego mięsa czerwonego.

  8. W codziennej diecie ograniczaj spożycie cukru i soli.

  9. Dostarczaj organizmowi wystarczającą ilość płynów (głównie wody) – minimum 2 litry dziennie.

  10. Unikaj alkoholu.

AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA

 

Codzienna aktywność fizyczna i odpowiednia dieta jest kluczem do zachowania zdrowia. Pamiętaj, że aktywność fizyczna wynika z wrodzonych potrzeb organizmu i nabytych umiejętności człowieka, pomaga spalić kalorie dostarczone z pożywieniem i stanowi  nieodłączny atrybut życia każdego z nas.

Odpowiednio dobrana, właściwa aktywność sprzyja rozwojowi organizmu i zachowaniu zdrowia. Wysiłek fizyczny rozwija mięśnie, wpływa na prawidłowy wzrost i kształt kości, rozwija układ krążeniowo-oddechowy, podnosi sprawność i wydolność fizyczną, korzystnie wpływa na dobre samopoczucie. Niedostatek ruchu powoduje, że rosnący organizm nie osiąga pełni rozwoju, wzrasta ryzyko wystąpienia nadwagi, otyłości oraz innych chorób i zaburzeń cywilizacyjnych. Sprawność fizyczna organizmu jest naturalnym efektem podejmowanej aktywności, im jest ona większa tym chętniej aktywnie spędzamy czas. Przeciętna wydolność fizyczna jest tak mała, że wystarcza jedynie na wykonanie codziennych czynności, powoduje szybkie zmęczenie i znużenie.

W roku szkolnym 2017/2018 realizowaliśmy w powiecie łukowskim kolejną edycję programu „Trzymaj Formę!”, uczestniczyło w nim 30szkół , edukacją objęto1756młodzieży i 821 rodziców.

W bieżącym roku szkolnym 2018/2019 program będzie kontynuowany.

 Serdecznie dziękujemy wszystkim osobom zaangażowanym w realizację programu w roku ubiegłym i zapraszamy do dalszej współpracy.

 

 

Żródło:

https://www.trzymajforme.pl/aktywnosc_fizyczna

 

Informacji udzielają pracownicy pionu oświaty zdrowotnej i promocji zdrowia

– Renata Łukasik, Beata Baran ozipz@psselukow.pl tel. 25 798 21 96 wew. 21

Galeria

  • Powiększ zdjęcie